Diagnoza logopedyczna to nie tylko ocena artykulacji. Mowa dziecka, jego komunikacja ściśle powiązana jest z jego prawidłowym rozwojem. Przeprowadzenie rzetelnej diagnozy wymaga dwóch, trzech spotkań.
Pierwsze spotkanie traktowane jest jako główne, diagnostyczne i trwa 1,5h do 2h. Kolejne (jeśli zachodzi taka potrzeba) to spotkania terapeutyczne, podczas których uzupełniane są informacje do pełnej diagnozy.
Podczas diagnozy sprawdzamy:
- Całościowy rozwój dziecka. W tym celu wykorzystujemy Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego.
- Funkcje prymarne: tor oddechowy, połykanie, gryzienie, żucie.
- Budowę anatomiczną oraz sprawność narządów artykulacyjnych.
- Lateralizację
- Słuch fonemowy
- Poziom rozwoju mowy dziecka
- Sposób artykulacji
- Umiejętność czytania, poziom graficzny pisma (u starszych dzieci przedszkolnych i szkolnych)